Browse By

9 tipů Snové jógy

 

Meditace

Meditation, autor Moyan Brenn, zdroj: flickr.com, licence CC-BY 2.0

 

Snová jóga – tibetská tradice lucidních snů

Přes tisíc let má v tibetské buddhistické tradici své pevné místo snová jóga. Jde o propracovaný systém denních a nočních praktik, který má pomoci praktikujícímu skrze lucidní sny lépe pracovat sám ze sebou a se svým životem. Snová jóga učí své adepty bdělejšímu stavu vědomí jak přes den, tak i v noci.

Hlavní náplní snové jógy jsou meditační techniky a kontemplativních cvičení, která vycházejí z buddhistického rámce. Slovo Buddha je nejčastěji překládáno jako „probuzený“. Rozpoznání iluzorní a snové povahy světa kolem nás se tedy zdá být stejně relevantní definicí jak buddhismu, tak i lucidního snění.

Snová jóga má však oproti klasickému lucidnímu snění i jistá omezení. Podle buddhismu si všemi svými činy vytváříme tzv. karmu, neboli sumu dobrých a zlých skutků, které se nám vrací zpět. Proto byste v rámci snové jógy neměli nejenom v bdělém stavu, ale ani ve snech nikomu ubližovat nebo jej omezovat.

Snovou jógu tedy můžeme pro začátek zjednodušeně chápat jako takové etické a seberozvíjející lucidní snění.

 

Noční tipy

Andrew Holecek, učitel snové jógy

Andrew Holecek, učitel snové jógy

V tomto článku nebudeme probírat jednotlivé techniky snové jógy, ale spíše si řekneme něco o konkrétních „úkolech“, které čekají adepta snové jógy při jeho nočních dobrodružstvích.

Nejedná se však výlučně o praktiky tradičních buddhistických textů, ale spíše o osobní kompilaci Andrew Holecka, amerického učitele snové jógy s českými kořeny. Andrew studuje přes třicet let tibetský budhismus a snovou jógu a to u nejvýznamnějších tibetských duchovních představitelů současnosti včetně Dalajlámy. Andrew Holecek dokonce pořádá společné semináře spolu s průkopníkem lucidního snění, Stephenem LaBergem.

Pokud tedy máte alespoň základní povědomí o tom, co jsou lucidní sny, nebo ještě lépe, pokud si umíte lucidní sny navodit, máme pro Vás devět tipů na zajímavé aktivity, které si můžete ve svých lucidních snech vyzkoušet.

 

1. Létání

Snová jóga se v zásadě zabývá překonáváním osobních hranic a pevných schémat vnímání. Létání ve snu je typickým příkladem překonání zažitého schématu a navíc je takřka nejoblíbenější činností lidí, kteří lucidně sní. Zpočátku je třeba překonat zažité fyzikální zákony, ale jakmile se Vám to podaří, můžete si užít opravdu úchvatný zážitek.

 

 

2. Projděte zdí

Jelikož ve snovém prostředí neplatí fyzikální zákony, neměl by být žádný problém prostrčit ruku snovou zdí. Docela jednoduše se Vám však může stát, že Vaše ruka velmi tvrdě narazí. A to i přesto, že víte, že ta zeď vlastně vůbec neexistuje a je pouze Vaší představou.

Náš koncept reality je tak pevný, že to dá nějakou práci a přemlouvání, než ruku zdí opravdu prostrčíte. Nemusíte však zůstávat jen u ruky, ale můžete rovnou projít celým tělem. Pokud se Vám nedaří projít zdí  „normálním“ způsobem, můžete to zkusit chůzi pozpátku. Snadněji tak překonáte „psychologickou“ bariéru v okamžiku dotknutí se s povrchu zdi.

 

3. Transformace objektů

Další úkol už je o něco těžší. Zkuste se pokusit ve svých snech měnit vlastnosti předmětů, které před sebou právě vidíte. Udělejte si ze stolu květinu nebo třeba změňte auto na malou loď. Můžete také zkusit věci zvětšovat a zmenšovat, výběr je zcela na Vás.

Úmyslnou změnou předmětů ve vašem snovém prostředí se vlastně učíte měnit interpretaci toho, co vnímáte a zažíváte. Pokud si tuto dovednost přenesete ze snového světa do toho bdělého, mělo by pak pro Vás být mnohem snazší vyrovnávat se s náročnými životními situacemi.

Snová jóga tvrdí, že stejným svalem, kterým ve snu změníte auto na strom, pak v bdělém stavu přeměníte třeba rozčílení na dobrou náladu.

 

4. Staňte se osvíceným

Zkuste si představit, že jste objevili ultimátní pravdu o tomto světě. Povstaňte ve svém snu jako osvícený člověk a doslova si zahrajte na to, jaké by to asi tak mohlo být. Jelikož je v lucidním snu většinou vše naprosto reálné, zažijete tak Vaši vlastní interpretaci tohoto výjimečného stavu mysli. Navíc můžete být i velkorysí a po cestě snovým prostředím osvítit všechny, které cestou potkáte.

Tento cvik není myšlen jako nějaké sebeuctívání, ale spíše jako trénink pro upevnění sebedůvěry, potažmo i respektu k ostatním.

 

5. Překonejte děsivou situaci

Pokud jste se náhodou stali lucidní uprostřed noční můry, neutíkejte. V případě, že jste se ocitli uprostřed normálního snu, zkuste záměrně vytvořit situaci, ze které máte přirozeně strach. V této, za normálních okolností nebezpečné situaci, se pak snažte svému strachu postavit a nebezpečí překonat.

Když si zcela jasně uvědomíte, že dotyčná hrozba vlastně neexistuje a že je pouze Vámi vytvořenou představou, můžete ji s trochou dobré vůle přemoci. Strach je jednou z nejnepříjemnějších lidských emocí vůbec a pokud se sním naučíte dobře pracovat na trenažéru lucidních snů, výsledky jistě pocítíte i v bdělém stavu.

 

6. Vstupte do těla jiné snové postavy

V tomto případě jde o trénink soucitu a empatie. Můžete si zkusit, jaké to je, ocitnout se v kůži jiného člověka. Jednoduše vystupte ze svého snového těla a vejděte do těla jiného člověka nebo zvířete.

Dívat se na svět očima druhých je pro běžný život vysoce žádoucí schopnost a jen v lucidních snech ji můžete vyzkoušet takřka na vlastní kůži.

 

7. Vytvořte si astrální tělo a cestujte za poznáním

Toto je už poněkud esoterická záležitost, která může mnohé racionálně uvažující lidi spíše odradit. Pravdou je, že navštěvování reálných i nadpřirozených míst ve snovém těle je v tibetské mytologii tradiční záležitostí. Není tak divu, že je i součástí tibetského buddhismu.

Buddhisté takto typicky vyhledávají žijící nebo i zemřelé učitele a snaží se od nich získat nějakou konkrétní radu nebo životní učení.

 

8. Meditujte ve snu

Pokud už máte s meditací nějakou zkušenost, může to být pro Vás velká výzva. Sny jsou obecně vysoce nestabilním mentálním prostředím a meditace je zase naopak pokusem o uvedením celé mysli do co nejstabilnějšího stavu. Je tedy patrné, že meditace ve spánku je tak mnohem náročnější než v ta bdělém stavu. O to však účinnější a silnější by měly její účinky být.

Pokud jste nikdy v životě nemeditovali, můžete místo meditace ve snu třeba jen zavřít oči a nějakou chvíli v této pozici vydržet.

 

9. Objevte podstatu světa

Toto cvičení je vlastně vrcholem celé snové jógy. V buddhismu existuje koncept „Čirého světla“, které je podstatou našeho bytí. Tuto podstatu ale za normálních okolností nevnímáme, protože jsme zaneprázdnění vlastní myslí a světem okolo nás.

Pokud tedy věříte, že normální viditelný svět je jen nástavbou toho opravdového a skrytého, můžete se jej pokusit ve svém lucidním snu odhalit a vstoupit do něj. V kontextu tibetského buddhismu se samozřejmě jedná o vysoce náročný úkol, který vyžaduje nemalé předchozí úsilí a tak jej uvádíme spíše pro úplnost.

 

 

Dream Yoga - Obal CD

Dream Yoga – Obal CD

 

Závěrem

Tibetská snová jóga je vlastně jediná písemně doložená tradice, která stovky let aktivně pracuje s lucidními sny. Přestože může být buddhistický rámec pro západního člověka jistou překážkou, pro lucidně snící je snová jóga bezesporu velkým zdrojem inspirace k prozkoumávání snového světa.

Tyto tipy byly čerpány z audio knihy Andrew Holecka Dream Yoga: The Tibetan Path Of Awakening Through Lucid Dreaming.

 

 

4 thoughts on “9 tipů Snové jógy”

  1. Michal says:

    Tak už mi to zapadá, když jako malý jsem ve snu lítal. No a teď po někalika letech jsem se k tomu vrátil..

    1. Yogger says:

      Létání je super 🙂 Jakou máš techniku, superman nebo plavec?

      1. Kristýna says:

        Zrovna včera jsme na téma lucidní sny narazili se známým. Když jsem mu říkala, že v 50% procentech se mi zdá o zubech a v dalších 40% lítám, koukal na mne dost překvapeně, že on nikdy nelítal ani nikoho takového nezná. Vždy, když se mi zdá o létání, jsou to nejlepší sny, ze kterých mám po probuzení nejlepší pocit 🙂 Jednou jedenkrát jsem prožila fakt lucidní sen, kdy jsem šla ze schodů, třetí od spoda jsem zastavila nohu nad schodem, řekla jsem si „Já tam ale nechci jít!“ otočila jsem se o 90° a prošla zdí. Celá. Teď tu čtu, že je to náročné, ale mne se to podařilo napoprvé 🙂 A jdu asi trénovat, létání se prostě nevzdám. Styl pták 🙂

        1. Yogger says:

          Paráda 🙂 Mě ta zeď pustí vždy až napodruhé, napoprvé vždy narazím :-).

Comments are closed.