Browse By

Snová paměť a snový deník

Magic Madzik flickr.com, licence CC-BY

Magic Madzik flickr.com, licence CC-BY

 

Všechny techniky indukce lucidních snů staví na jednom společném a zcela nezbytném základu. Tímto základem je právě dobrá snová paměť. K čemu by Vám byly lucidní sny, kdybyste si je nebyli schopni pamatovat? A jak byste vlastně chtěli rozeznat sny od reality, když své sny vlastně ani pořádně neznáte? Protože jsou sny velice podobné bdělé realitě, musíte je nejdřív důkladně prozkoumat a teprve potom je můžete začít úspěšně rozlišovat od bdělého stavu.

Hned na začátku celého úsilí jsou tak mezi adepty lucidního snění značné rozdíly. Někdo je rád, že si vzpomene na jeden sen za měsíc, jiný nemá problém vybavit si hned několik snů za jednu noc. Pokud máte štěstí a patříte spíše do druhé skupiny, vězte, že i tak je založení snového deníku výborná věc, kterou byste neměli opomenout. Pro ty, kteří mají s vybavením snů problémy, je nutností.

 

Sen a spánkový cyklus

Sny se zdají téměř každému. Pokud máte pocit, že se Vám sny prostě nezdají, je nanejvýš pravděpodobné, že si je pouze nepamatujete. Sny se téměř výhradně objevují v tzv. REM fázi spánku. REM je zkratka anglického výrazu Rapid-Eye-Movement, neboli fáze spánku, ve které se oči velice rychle pohybují ze strany na stranu. Tato REM fáze se pravidelně střídá s ostatními, tzv. non REM fázemi. Na začátku noci je non REM fáze dlouhá a REM fáze krátká. Postupem noci se non REM fáze zkracuje a REM fáze prodlužuje, přičemž úplně nad ránem je non REM fáze velmi krátká a REM fáze téměř permanentní. Proto si také nad ránem pamatujeme nejvíce snů a přijdou nám intenzivnější.

Pokud si pozorně prohlédnete obrázek níže, zjistíte, že REM fáze a non REM fáze se pravidelně opakují. Při mírném zaokrouhlení lze říci, že je to každých 90 minut. Z tohoto faktu vychází i jedna z podpůrných metod pro zlepšení snové paměti, kterou si za chvíli popíšeme.

 

Střídání REM a non REM fází spánku.

Fáze spánku – Autor Natasha K. licence CC BY-SA

 

Snový deník – Jak začít?

Nejlepším způsobem, jak si zlepšit snovou paměť, je začít si vést snový deník. Snový deník by měl být zápisník, výhradně určený pro zapisování Vašich snů. Umístěte jej nejlépe na noční stolek, abyste při nočním zápisu nebyli nuceni dělat příliš mnoho pohybů. Sny se snažte zapisovat co nejpodrobněji a bezprostředně po probuzení. Pokud se v noci probudíte a nějaký sen si pamatujete, v žádném případě nenechávejte zápis až na ráno, protože pak už si nebudete velkou většinu snu pamatovat.

Do snového deníku lze psát i kreslit. Cokoli, co Vám pomůže později připomenout atmosféru snu, je žádoucí. Každý zápis vždy označte datem a přidělte i stručný a výstižný nadpis. Za každým snem by měla být vynechána prázdná stránka na kterou budete psát seznam snových znamení, která si popíšeme později.

Alternativou ke snovému deníku může být diktafon nebo mobilní telefon, do kterého si v noci sen nadiktujete a hned ráno jej přepíšete buď na papír nebo do počítače. Existují i webové či mobilní aplikace, kde si můžete své sny zaznamenávat a uchovávat. Díky mobilním aplikacím pak můžete získat i přístup k nejrůznějším osobním statistikám.

 

Probuzení

Pokud jste si již vybrali konkrétní způsob zaznamenávání svých snů, můžete si jej třeba hned dnes v noci vyzkoušet. Až se tedy probudíte ze snu, na nic jiného nemyslete a okamžitě si sen zapište. Vyhněte se odkládání zápisu na ráno. Těsně po probuzení můžete mít pocit, že si sen pamatujete tak dobře, že jej ani nemusíte zapisovat. Je to ale omyl a zákeřná léčka. Pokud tomuto falešnému pocitu podlehnete, dost možná ráno zjistíte, že si ze svého dlouhého a živého snu už nepamatujete skoro nic. Proto je důležité se přemoci, vzít do ruky tužku a papír a psát. Jakmile se přemůžete a napíšete prvních pár řádků, začne Vás to bavit a zjistíte, že si toho vybavíte opravdu hodně.

Velký význam přitom mají dokonce i ty nejkratší vzpomínky. Hlavně ze začátku je naprosto nutné zapisovat si i ty nejmenší útržky snů. Čím víc si toho vybavíte, tím lépe. Každé slovo, každá věta, myšlenka, každý obraz nebo scéna mají svou nezastupitelnou hodnotu. Malý útržek snu Vám navíc může později pomoci se rozpomenout na větší část snu nebo dokonce na úplně celý sen. Vaše schopnost vybavit si sny se pak časem a usilovným tréninkem výrazně zlepší.

Po probuzení ze snu se snažte vůbec nepohnout. Pokud jste se už pohnuli, vraťte se zpět do polohy, ve které jste se probudili. Je vyzkoušeno, že právě změna polohy má negativní vliv na schopnost vybavení si snu. Celý sen si před rozsvícením můžete ještě jednou projít a až poté si rozsvítit a sen si zapsat. Pokud byste rozsvěcováním lampičky při nočních zápisech nechtěli rušit své spoluspící, můžete si pořídit třeba čelovku, svítící pero nebo používat mobilní aplikaci. Pokud se Vám nestává, že se párkrát za noc sami probudíte, můžete si nastavit budík a to ideálně na konec spánkových cyklů. Tato technika je pro spoustu lidí nepříjemná, ale vězte, že si díky ní vybavíte mnohem více snů a každý z nich si vybavíte mnohem detailněji než normálně.

 

Henrique Simplicio flickr.com, licence CC-BY

Henrique Simplicio flickr.com, licence CC-BY

 

Budík

Pokud chcete dát tréninku opravdu 100% úsilí, nastavte si večer před spaním budík přibližně na 4,5 hodiny po uložení ke spánku. Měl by vás probudit zhruba uprostřed relativně delší REM fáze. S velkou pravděpodobností si budete pamatovat dlouhý a živý sen. A dost možná si jich budete pamatovat hned několik. Po zapsání snových zážitků můžete nastavit budík opět na další REM fázi, tedy za dalších cca 90 minut od předchozího budíku, resp. 6 hodin po prvním usnutí. Celý proces můžete zopakovat klidně ještě jednou, za dalších cca 90 minut, resp. 7,5 hodin po usnutí.

Možná máte obavu, že se vůbec nevyspíte a tato technika Vám připadá krajně nepohodlná. Částečně je to pravda, budete o něco méně vyspaní něž normálně. Zároveň je to ale ten nejlepší způsob, jak se naučit nezapomínat své sny a to za tu námahu rozhodně stojí.

Pokud chcete dát Vašemu tréninku ještě víc, lze si jednoduše dát budík každých 90 minut od usnutí. Je to už opravdu extrémní přístup, ale pokud máte chuť absolvovat jednu či dvě noci za sebou takto intenzivního tréninku, určitě to vyzkoušejte. Sklizeň nezapomenutých snů Vás jistě nemine.

 

Připravenost

Pokud jste schopni si po dobu nejméně deseti dnů vybavit alespoň jeden, nebo ideálně dva a více snů za noc, jste již připraveni vyzkoušet jakoukoli techniku na indukci lucidních snů. Z Vašeho dosavadního tréninku už máte snový deník s pár desítkami zapsaných snů. Nejspíše ještě nejsou lucidní, ale pokud si je pořádně pročtete, můžete objevit snová znamení, díky kterým třeba už v příštím snu dosáhnete plného vědomí a zažijete svůj první lucidní sen.