Browse By

Testy reality

Moyan Brenn flicker.com licence CC-BY-NC 2.0

Moyan Brenn flicker.com licence CC-BY-NC 2.0

 

Ptáte se někdy sami sebe, zda se právě nacházíte v bdělém stavu nebo ve snu? A příjde Vám vůbec možné zapochybovat o podstatě tohoto světa? Pokud zatím nemáte lucidní sny, tak právě negativní odpověď na předchozí otázky může být jednou z příčin. Ve svých snech totiž přemýšlíme velmi podobným způsobem, jako v bdělém stavu. Pokud Vám tedy připadá zhola nemožné, že se právě teď můžete nacházet ve snu, bude Vám to připadat stejně nemožné i dnes v noci, až budete nějaký sen snít.

 

Kriticky reflexivní přístup

Schopnost, kterou potřebujete k prolomení této bariéry rozvinout, se nazývá kriticky reflektivní přístup. Ten se dá právě nejsnadněji natrénovat praktikováním tzv. testů reality, anglicky “Reality Check” (zkratka RC). Princip je jednoduchý. Snažte si několikrát denně, ideálně 5 – 10 krát, položit onu zásadní otázku: “Jsem teď ve snu?” Neprodleně po položení této otázky byste měli provést konkrétní test reality. Se štípnutím do ruky se ale rovnou rozlučte. Pokud se totiž štípnete do ruky ve snu, ucítíte sice iluzorní, ale velmi podobný pocit bolesti jako v bdělém stavu. Tímto způsobem tedy nezjistíte vůbec nic.

 

Text

Nejspolehlivější metodou je kontrola textu. Snové prostředí je, narozdíl od vnějšího prostředí, generováno výlučně Vaším mozkem a nemá tedy žádný pevný vnější zdroj dat. Z tohoto důvodu, pokud si ve snu přečtete větu nebo skupinu číslic, podíváte se jinam a k textu se zase vrátíte, na 100 % se daný text nějakým způsobem změní. Ať už stylem písma, obsahem, odsazením nebo tvarem znaků, nikdy to zkrátka nebude ten stejný text, který jste viděli před chvílí.

 

Hodinky

Ideální pomůckou pro pravidelné testování jsou digitální hodinky. Pokud je budete každodenně nosit a praktikovat s nimi testy reality, vybudujete si tak silný zvyk, který pak může velmi snadno proniknout i do Vašich snů. Ve snu si ale zase musíte dát pozor na nejrůznější “výmluvy” typu že jsou hodinky rozbité nebo že máte vybitou baterii. Tato technika ale bohužel nefunguje s analogovými hodinkami, které mají schopnost si ve snu udržet velmi podobný čas.

 

Výskok

Další metodou je jednoduchý výskok. Pravda, je to společensky trochu méně přijatelné než kontrola času, ale pokud povyskočíte ve snu, s největší pravděpodobností se nevrátíte k zemi tak rychle, jako v reálném světě. Namísto klasického dopadu k zemi začnete ve snu spíše levitovat nebo dokonce vzlétnete. Pokud nejste zrovna astronaut, tak se Vám to v bdělém stavu zcela jistě nestane.

 

Krátkodobá paměť

Kromě kontroly textu a výskoku se můžete třeba zkusit rozpomenout na to, co jste dělali posledních pár minut a jak jste se do této místnosti či do tohoto prostoru vlastně dostali. Pokud si nejste schopni nic takovéhovybavit, je to jednoduché. Právě sníte!

 

Dech

Osvědčeným testem reality je také zadržení dechu. Pokud si ve snu zacpete ústa i nos, zjistíte, že můžete bez nejmenších problémů i nadále dýchat. Pokud se zrovna nacházíte ve vodě, můžete zkusit dýchat pod vodou, ve snu to opět není žádný problém.

 

Prst skrz dlaň

Jde opět o velmi jednoduchou věc. Zkusíte si prostrčit jeden nebo dva prsty jedné ruky dlaní druhé ruky. Ve snu samozřejmě projde prst skrze dlaň a tím Vás už nadále nenechá na pochybách o povaze zakoušeného světa. Jde o velmi oblíbený test reality, který je součástí speciální techniky FILD, resp. “Finger Induced Lucid Dream”, v českém překladu je to lucidní sen vyvolaný prstem.

 

Kdy testy provádět?

Pro načasování testů reality je dobré vycházet z Vašich snových zamení. Pokud jsou Vaše snová znamení spojena s věcmi, se kterými se pravidelně setkáváte, je to ideální kombinace. Pokud se Vám například zdají často sny o konkrétním člověku, kterého každodenně potkáváte, zkuste provádět test reality vždy, když jej uvidíte.

Pokud jsou ovšem Vaše snová znamení spojena s místy, činnostmi či věcmi mimo Vaši každodenní zkušenost, vyberte si pak jakoukoli jinou pravidelnou příležitost a udělejte si z ní svůj testy reality. Můžete například udělat test reality kdykoli Vám zazvoní telefon, vždy když projdete dvěřmi nebo vždy když někoho pozdravíte. Výběr je zcela na Vás.

 

Čeho se vyvarovat?

Není dobré to s testy reality přehánět. Neexistuje konkrétní počet testů, které je třeba každodenně provést, abyste měli co nejdříve lucidní sen. Na místě je zdravý selský rozum a cit.

Častou chybou je, že si lidé na otázku jestli právě sní či bdí odpovídají zcela bezduše nebo automaticky. Někdy může být ona neupřímnost způsobena jen automatickým zvykem, jindy třeba neschopností opravdu upřímně zpochybnit právě prožívanou realitu. Ať už je to jakkoli, snažte se vždy ptát na onu kritickou otázku co nejupřímněji.

Až se příště budete ptát sami sebe, zda se nacházíte ve snu, mějte stále na mysli, že se stejnou intenzitou se můžete ptát třeba už dnes v noci. Pokud to budete myslet opravdu vážně přes den, tedy v bdělém stavu, bude pro Vás mnohem jednodušší to myslet vážně i v noci ve snu, který se třeba právě díky tomuto testu reality stane lucidním.

Testy reality lze provádět nejen přes den, kdy si s nimi cvičíte schopnost kriticky reflektovat prožívanou realitu, ale mají své místo i v jedné z nejpoužívanějších technik na indukci lucidních snů, technice MILD.